logo 1516msd

Als motorrijder wil je helemaal niet zo snel mogelijk van A naar B, maar juist een mooie route rijden. Europa telt vele prachtige wegen, maar zie ze maar eens te vinden!

- vind als vanzelf de mooiste motorweggetjes
- zowel in toestel als in BaseCamp te gebruiken
- super eenvoudig in gebruik; voorgeinstalleerd op mSD
- geschikt voor de meeste Garmin GPS-toestellen
- verkrijgbaar als Benelux of West-Europa

De OnRoute Motorkaart is te koop bij de winkels van WayPoint

 

Omschrijving
Afbeeldingen
Video's
Specs
F.A.Q.
Updaten

Als motorrijder wil je helemaal niet zo snel mogelijk van A naar B, maar juist een mooie route rijden. Europa telt vele prachtige wegen, maar zie ze maar eens te vinden!

Dat is heel eenvoudig met de OnRoute Motorkaart. Je plaatst gewoon het mSD kaartje in je toestel, geen verder installatie nodig. In het toestel selecteer je de motorkaart in plaats van de 'standaard' wegenkaart. Je geeft je bestemming aan en het resultaat is automatisch een mooie route! Alsof hij bedacht werd door de tourcommissaris van de lokale motorclub! En uiteraard kun je je routes ook op de computer voorbereiden middels het programma BaseCamp.

Hoe weet de OnRoute Motorkaart wat de mooie wegen zijn? Om de motorkaart te maken zijn honderd-duizenden kilometers aan bestaande motorroutes 'over elkaar gelegd'. Na opschonen en ontdubbelen hebben we op grond daarvan de 'groene wegen' aangewezen. Om het netwerk compleet te maken hier en daar aangevuld met extra wegen, met voorkeur voor de kleine wegen met veel bochten, zoveel mogelijk grenzend aan bos en water. Rij je in een stad, dan zal de motorkaart proberen je daar zo snel mogelijk uit te halen.

De OnRoute Motorkaart 2015/2016 mSD:2015sd

- dè manier om zelfs in onbekend gebied de mooiste wegen te vinden
- super-makkelijk in gebruik
- voorgeinstalleerd op mSD en niet toestel gebonden

De OnRoute motorkaart is beschikbaar in 2 varianten. Eén met alleen de Benelux en één voor West-Europa.

Kwestie van geheugenkaartje plaatsen, in het toestel de OnRoute Motorkaart selecteren, en het toestel berekent automatisch een mooie route!

 

Samenvatting de unieke features van de OnRoute Motorkaart 2015
  • De kaart is gebaseerd op de meest recente gegevens/verkeerssituaties (input TomTom). M.a.w. rijrichtingen, straatnamen, nieuwe wegen en connecties zijn geupdate.
  • Het product bevat extra landen zoals Engeland, Schotland, Wales, Ierland, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland.
  • Als gevolg van de nieuwe update krijg je heel wat nieuwe kilometers weg om overheen te sturen.
  • In de gebieden (landen) die al werden aangeboden (Andorra, Oostenrijk, België, Zwitserland, Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nederland, Portugal, San Marino) is met de update van de gegevens meer dan 35.000 km extra geometrie toegevoegd.
  • Met de nieuwe regio’s (Scandinavië en Groot Brittannië) krijg je nog eens 2.081.500 km extra aangeboden.
  • In het totaal krijg je 7.852.000 km wegen aangeboden, waarvan 79% (of 6.236.000 km) geschikt is voor de motor.
  • Daaruit selecteerden we een uniek netwerk van 1.724.000 km dat uitmuntend geschikt is voor de motorrijder en veelvuldig worden gebruikt in toertochten. Dat is een equivalent aan prachtige motorroutes van 5 keer naar de maan of meer dan 43 keer rond de aarde.

Dit unieke netwerk is nog beter dan het vorige:

  • We zorgen ervoor dat je nog mooiere trajecten voorgeschoteld krijgt
  • We zorgen ervoor dat heel wat rustige & smalle wegen door mooie landschappen de voorkeur kregen.
  • We zorgen ervoor dat die wegen comfortabel te berijden zijn met een toermotor (zijnde verhard en in goede conditie)
  • We zorgen ervoor dat je niet te veel link/rechts-afslagen of verkeerslichten krijgt met ons vernieuwd continuïteits-algoritme.
  • We zorgen ervoor dat je in stedelijke gebieden vlot via grotere wegen de meer aangename toermotornetwerken kan bereiken buiten de stad.
  • We zorgen ervoor dat je steden en/of verstedelijkte gebieden over langere afstand meestal vermijdt (waar mogelijk).
  • We zorgen ervoor dat je in eigen streek nog stukjes weg zal ontdekken met jouw toermotor die je zelf nog niet kende (aldus onze testers).
  • Heel wat veerponten werden toegevoegd om je te laten genieten van de mooie polders.
  • Het product bevat ook tal van bezienswaardigheden en nuttige plaatsen die interessant zijn voor de motorrijder.

NL1

NL2

NL3

NL4

DLD1

DLD2

Lux1

 

'ResponsiveMedia' plugin by Geoff Hayward.

De OnRoute Motorkaart 2015/2016 is in 2 varianten te koop:

1. Benelux versie

2. West-Europa versie (Benelux, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal, Denemarken, Groot-Brittanie, Ierland, Noorwegen, Zweden en Finland).

west

Let op:
De licentie is gekoppeld aan het mSD kaartje en is daardoor in meerdere toestellen te gebruiken.

Belangrijk:
Om routes te kunnen maken op de computer met behulp van de mSD-kaart, hoeft u alleen het toestel of mSD-kaart aan te sluiten op de computer en BaseCamp te starten. BaseCamp zal de kaart uitlezen en weergeven op het scherm van de computer.

Beschikt u niet over BaseCamp dan kunt u via www.garmin.nl/basecamp het programma BaseCamp downloaden.


Welke toestellen:
De OnRoute motorkaart werkt samen met alle Garmin toestellen die routes kunnen berekenen. Bij oudere types kan het voorkomen dat de grafische weergave niet optimaal is; dit is niet van invloed op de routeberekening.
De OnRoute motorkaart werkt ALLEEN met Garmin-toestellen.

Het kan voorkomen dat de kaart fouten bevat. Bijvoorbeeld doordat er nieuwe wegen zijn gekomen of doordat sommige wegen niet toegankelijk zijn voor motorrijders. Geef op die momenten het gezond verstand de voorrang en kies een andere weg. Het toestel zal vanzelf herberekenen en een alternatieve mooie route aanbieden.

De meest gesteld vraag die we krijgen is: "Wat zijn nu de beste instellingen?"

Daar kunnen we kort over zijn, zet bij je navigatie-instellingen de routevoorkeur op "snellere tijd" en zet bij vermijdingen een vinkje bij "tolwegen vermijden"  en bij "u-bochten vermijden" (eventueel een vinkje bij "onverhard wegen"). Dat vinkje bij vermijd tolwegen is er juist voor dat de motorkaart de mooie wegen gaat kiezen, het overige (niet mooie) wegennet hebben we tolweg genoemd.

Verder hoef je helemaal geen vermijdinginstellingen te doen, dat regelt de motorkaart voor je. Sterker nog als je wel zaken laat vermijden als bijvoorbeeld "snelweg", dan kan het zijn dat de motorkaart je net niet op die mooiste weggetjes stuurt.

Let wel; bij de Zumo 590LM kun je soms de melding krijgen dat het niet mogelijk is om "tol te vermijden op deze route". Zeker als je een adres ingevuld hebt, dan moet het maar net zo zijn dat dit adres aan het motornetwerk ligt. Ligt dat adres niet aan het motornetwerk, dan zal de kaart je er toch naartoe navigeren, maar pakt dan een klein stukje 'gewone weg', en die hadden we tolweg genoemd!

Als je toestellen profielen ondersteunt, selecteer dan altijd het motorprofiel.

Voor meer veel gestelde vragen ga naar onze supportpagina.

Verbeterpunten Onroute Motorkaart 2015/2016

Allereerst is de onderliggende wegenkaart vernieuwd; wegen die aangepast zijn, nieuwe wegen die erbij gekomen zijn, kruispunten welke rotondes geworden zijn etc.

De motorkaart maakt gebruik van de kaartgegevens van TeleAtlas. Om een nog betere kaart te krijgen hebben we deze met andere beschikbare gegevens gecontroleerd om zo tot een beter wegennet te komen. Denk hierbij onder andere aan verschillen in wegenklasses (overhard, lokale weg, provinicaal, etc.)

Aanpassingen in motornetwerk
- De onderliggende wegenkaart, brondata (TeleAltas), is niet altijd even correct met 'onverharde wegen'. Hierdoor kwam het heel soms nog wel eens voor dat met name in Belgie en Duitsland je ongewenst op een onverharde weg uitkwam. We hebben dit opgelost door de kaartdata te verrijken met andere databronnen (onder andere OpenStreetMap).

- Diverse wegen stonden 'gesloten' omdat ze enkel voor bepaalde uren toegankelijk zijn, denk aan bergpassen bijvoorbeeld, maar ook wegen in de Eifel die op zaterdag en zondag afgesloten zijn voor motoren. Bij de nieuwe versie hebben we deze wegen toch open gezet. Het is dus wel aan de gebruiker om goed de verkeersregels in acht te nemen!

- De motorkaart had nog wel eens de neiging om je een korte omweg voor te schotelen. Wanneer de route over een grotere weg gaat, willen we niet voor een korte, beperkte afstand eraf en erop gestuurd worden. Ook dit hebben we aangepakt.

Aanpassing routeberekening

We berekenen nu voor elke weg een ‘continuïteitsfactor’. Dit resulteert in vloeiende routeringen, dus niet meer voor een korte (misschien wel ietsje mooier) omweg zorgen, maar lekker vloeiend doorrijden op die mooie weg waar je al op zat.

Hogere afstraffing voor links- en rechtsaf slaan (turnpenalty). In combinatie met de continuïteitsfactor zorgt dit voor een maximaal effect van vloeierende routeringen.

Parallelle wegen worden zwaarder afgestraft en dus meer vermeden. Er wordt gekozen voor de hoofdweg ipv. de parallelle, lokale weg.
Indien een deel van een rotonde tot het netwerk behoort, wordt de volledige rotonde opgenomen in het netwerk.

Omdat we dit uitgevoerd hebben, is het netwerk vloeiender en dat resulteert in minder stops/afslagen voor de motorrijder, waardoor er lekkerder door gereden kan worden!



Nieuwe Zumo's en de OnRoute Motorkaart

De nieuwe Garmin Zumo's (345-395-595) gaan iets anders om met de OnRoute motorkaart dan de vorige modellen.

Op het moment dat je je bestemming ingeeft en je gaat navigeren en je volgt de weg die de Zumo je voorschotelt gaat het goed... totdat je afwijkt van de route. Het toestel moet dan gaan herbereken. En dat gaat niet altijd goed!

Als je afwijkt van de route, en afwijkt naar een andere weg in het motornetwerk (groene weg) dan gaat het wel goed.

Wijk je echter af van de route naar een weg die niet in het motornetwerk zit duurt het herberekenen heeeel lang, en lijkt het zelfs alsof het toestel niet herberekend. Je krijgt in die tijd geen gesproken en visuele aanwijzingen meer.

Dit probleem is bekend en er wordt op dit moment aan een update gewerkt. We hopen eind april de update online te kunnen zetten.


Changelog versie 3.90 (mei 2016)

Update naar aanleiding van de komst van de Zumo 345/395/595; problematiek van de instructies en het falen van de herberekening tijdens het rijden opgelost. 


Changelog versie 3.85 (december 2015)

1) Plaatsnamen Sommige plaatsnamen in Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland missen

Plaatsnamen lager dan deelgemeenten waren niet vindbaar. Deze plaatsnamen van lagere orde zijn bv. een gehucht, een buurt. Structureel was het zo dat alle plaatsnamen tot het niveau van de deelgemeenten zijn gebruikt. Een voorbeeld uit 'onze' regio. Notter, Zuna, Rijssen, Enter, Wierden zijn allemaal gemeenten/deelgemeenten. Daarnaast zijn er Rectum, Ypelo, Enterbroek, Hulsen die allemaal lager zijn gekwalificeerd.

Actie: Voor Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland zijn de gehuchten en buurten toegevoegd aan de plaatsnamen

2) Routeringsfouten rondom Dordrecht en Amsterdam

Door de specifieke geografische context aldaar treden routeringsproblemen op.

Actie: Toevoeging van extra netwerk

3) Gebieden in Frankrijk De aangegeven

Voorkeurswegen zijn niet de juiste wegen voor een fijne motorroute.

Actie: Aanpassen van netwerk waar nodig

4) Netwerkaanpassingen algemeen (Nederland, Duitsland en Zwitserland)

Diverse wegen waren inmiddels ontoegangkelijk voor verkeer, afgesloten of bestemmingsverkeer.

Actie: Aanpassen van netwerk waar nodig


Changelog versie 3.83 (juli 2015)

1) Snelwegen niet routeerbaar Zodra je op de snelweg kotm, gaat het toestel herberkenen en loopt dan vast. Snelwegen behoren uiteraard niet tot het netwerk (sommige uitzonderingen), echter mocht je toch op de nselweg komen dan moet de kaart wel aanwijzingen blijven geven.

Actie: Snelwegen routeerbaar gemaakt